uplatnit praktické zkušenosti. Hodnocení otázek ze světa práce ovlivňuje celkové hodnocení výkonu žáka u ústní zkoušky maximálně v rozmezí jednoho klasifikačního stupně. Pokud však žák neuspěje v rámci odborné části zkoušky, je klasifikován stupněm nedostatečný, i když otázku z tohoto bloku zodpověděl správně. Pro žáky je třeba zajistit vhodné podklady např. ukázky materiálů, vzorníků, výrobků, Herink obrázky, schémata apod Škola tím projevuje svůj ohled k žákům s nižší úrovní komunikativních dovedností, a na to, že při Kocanda závěrečné zkoušce žáci většinou trpí zvýšenou trémou. Předmět Maximální počet bodů Technologie Materiály Obecný přehled ze světa práce Celkem bodů Hodnocení ústní zkoušky Tabulka Hodnocení stupněm Bodové rozpětí Stupeň výborný až Stupeň chvalitebný až Stupeň dobrý až Stupeň dostatečný až Stupeň nedostatečný až Tabulka VIII. NOVÉ PRVKY ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY Samostatná odborná práce Samostatná odborná práce byla zařazena jako jeden z nových prvků závěrečné zkoušky, jehož zařazení do jednotného zadání závěrečné zkoušky není povinné pro všechny obory vzdělání, lze ji začlenit pro obory vzdělání kategorie H. Vychází z potřeb oboru a o jejím zařazení rozhodují zpracovatelé jednotného zadání. Pokud je však práce zařazena, musí být zadána k závěrečné zkoušce. Termínem Sulicemi kadeřnické salony samostatná odborná práce se označuje písemné zpracování komplexního úkolu zaměřeného na prokázání všeobecných i odborných znalostí kadeřnictví Sulice
a dovedností, které úzce souvisejí s výkonem praktických činností v rámci daného oboru. Charakteristickým rysem samostatné odborné práce kadeřnictví Sulice SOP je její širší obsahové zaměření. Školy, které realizují závěrečné zkoušky podle jednotného zadání, jsou povinny samostatnou odbornou práci u závěrečné zkoušky realizovat. Dříve, i když nebyla samostatná odborná práce do závěrečných zkoušek začleněna, Osnice některé školy ji přes to využívaly. Reagovaly tím na rozdílné potřeby ověřování výsledků vzdělávání v jednotlivých oborech vzdělání. Samotné pojetí samostatné odborné práce prošlo v průběhu vývoje koncepce závěrečné zkoušky určitými revizemi. Smyslem Zdiměřice bylo především upřesnit metodické pokyny pro zpracovatele autorské týmy návrhů samostatné odborné práce. Dále i organizační pokyny pro kadeřnickými salony Sulicích školy, které využívají a zadávají samostatnou odbornou práci pro závěrečnou zkoušku. Termínem samostatná odborná práce se označuje písemné zpracování komplexního úkolu dokumentace zaměřené na prokázání všeobecných i odborných znalostí a dovedností. Související s