zábavnější pro nás učitele. Při každé vyučovací hodině by měli být žáci seznámeni s tím, co se mají naučit a k čemu je probraná látka potřebná. Výukové metody nepůsobí izolovaně, ale ve spojení s činiteli výchovně vzdělávacího procesu dochází k plnění výchovně vzdělávacích cílů. Pokud budeme zkoušet novou metodu, je vhodné ji vyzkoušet třikrát Petty, str. Tím se zjistí, zda se metoda osvědčila ve výuce. Při první zkoušce nové metody mohou žáci být nedůvěřivý a málo spolupracovat, ale je třeba vytrvat a procvičovat, Praha 12 až se metoda stane rutinou. Volba metody závisí na těchto faktorech, které musí učitel vzít v úvahu Předmět či téma hodiny Učební předpoklady a zkušenosti žáků Vybavení školy Profesionální a osobnostní předpoklady učitele Výukové metody dělíme podle různých Hrnčíře kritérií. Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky J. Maňák, Z hlediska pramene poznání a typu poznatků metody slovní, metody názorně demonstrační, metody praktické Z hlediska aktivity a samostatnosti žáků metody sdělovací, metody samostatné práce žáků, metody badatelské, výzkumné, problémové Z hlediska myšlenkových operací postup srovnávací, postup induktivní, postup deduktivní, postup kadeřnictví Písnice analyticko syntetický Z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické a aplikační Z hlediska výukových forem a prostředků kombinace metod s vyučovacími formami a kombinace metod s vyučovacími pomůckami Aktivizující metody Písnici kadeřnickému salonu
diskusní, situační, inscenační, didaktické, specifické Známější klasifikací je pohled na výukové metody J. Maňáka a V. Švece kde se metody člení do třech základních skupin Klasické výukové metody a. metody slovní monologické m., dialogické m., metody písemných prací, Roztyly metody práce s knihou b. metody názorně demonstrační pozorování předmětů a jevů, předvádění pokusů, činností, projekce statická a