používaným nářadím či nástroji, způsobem jejich použití a může vést pohyby žáka při nácviku. Pokud bude instruktáž dlouhá je dobré ji rozdělit na více částí. Tyto části pak trénovat odděleně. Základní podmínkou je správné rozmístění žáků, aby všichni Praha 12 dobře viděli. Pokud máme žáků více, rozdělíme je na menší skupiny. Opět je důležité žáky zapojit, je tedy vhodné klást otázky, nebo požádat jednoho ze skupinky, aby si danou činnost vyzkoušel, než se přistoupí k společnému nácviku. Při nácviku je důležitá prvotní kontrola, která nám zajistí, že činnost byla dobře pochopena. Poté následuje kontrola činnosti jednotlivých žáků. Příklad Nácvik zkracovacích technik Učitel vysvětlí a ukáže nástroje ke stříhání vlasů, jejich údržbu a desinfekci předvede správný úchop nůžek a hřebene Žáci nacvičují správné držení nůžek, otevírání a zavírání stříhací čepele palcem Aktivizující metody Nové Točnou kadeřnické salony přístupy staví do popředí aktivitu žáků. Tento přístup můžeme označit jako inovativní či alternativní. Pojem alternativní kadeřnictví Točná představuje možnost volby jiného postupu než tradičního. Zormanová, str. Zavádění nového prvku, metody či techniky do tradiční výuky můžeme označit jako inovace. Maňák, Švec uvádějí, že inovace a alternativa je synonymum. Nová koncepce edukačního procesu přináší Lahovičky metody označované jako aktivizující. Důraz je kladem především na účast žáka ve vyučovacím procesu, na jeho zapojení do výuky,
projevení aktivity, vlastního myšlení a řešení problémů. Žák ve výuce při níž se používají inovativní výukové metody je aktivním kadeřnictví Točná činitelem procesu, učí se samostatným objevováním informací, vyhledává a zpracovává informace, aktivně spolupracuje s ostatními žáky, učí se týmové práci, organizaci, kooperaci a komunikaci s lidmi v týmu. Zormanová, str. Lze tedy říci, že aktivizující metody Praha 16 přinášejí nový pohled na žáka ve výuce. Aktivizující metody se neomezují jen na kognitivní oblast, ale umožňují spojení hlavy, srdce a ruky. Aktivně zapojit žáky do výuky je velmi náročné. Nelze aktivitu vyvolat, ale je důležité žáky motivovat, inspirovat v hledání a Hrnčíře poznávání nových možností. Aktivizujících metod je velké množství. Je možné je i využít v podnikovém školení či ve vzdělávání dospělých. V této práci se soustředím pouze na metody, které se dají využít v odborném vyučování. Diskuse Diskuse může být chápana kadeřnictvím Točnou jako volně plynoucí konverzace, kde žáci mají možnost vyjádřit své názory a myšlenky a zároveň posuzují názor druhých. Cením si vašich zkušeností a zajímá mě vás pohled na věc. Petty, str Tato metoda je vhodnou příležitostí pro vzájemné poznání žáků. Učitel si opět musí stanovit cíle, jichž chce diskusí dosáhnout. Tato metoda zdaleka není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Není to jen masáž na Praze 4 Točné